Gregor Damschen

 

The Ancient Acrostic.

A Bibliography

 

Note to the Reader: This is an expanded version of my bibliography given in Damschen (a). It is on the ancient acrostic in Greek and Latin literature (partly also on acrostics in Egypt and Hebrew literature), not primarily on carmina figurata. A good and helpful bibliography on the latter topic can be found in Ernst (1991, 855-906). Greek words (Aisa Unicode) are also transcribed into raw Beta Code <in pointed brackets>.

 

1. Contributions to Dictionaries

 

Brand, U. (1992): Akrostichon, in: Historisches Wörterbuch der Rhetorik 1, 313-317.

Ebeling, E. (1932): Alliteration und Akrostichon, in: Reallexikon der Assyriologie 1, 70-71.

Fowler, D. P. / Fowler, P. G. (1996): Acrostic, in: The Oxford Classical Dictionary, 3rd ed., 9-10.

Gärtner, H. A. (1996): Akrostichon, in: Der neue Pauly 1, 411-413.

Graf, G. (1893): Akrostichis, in: Paulys Real-Encyclopädie der classischen Altertumswissenschaft 1, 1200-1207.

Jülicher, A. (1893): Abecedarii, in: Paulys Real-Encyclopädie der classischen Altertumswissenschaft I 1, 27.

Kuhn, H. (1980): Akrostichon, in: Lexikon des Mittelalters 1, 255-257.

Kurfeß, A. / Klauser, T. (1950): Akrostichis, in: Reallexikon für Antike und Christentum 1, 235-238.

Leclercq, H. (1907): Acrostiche, in: Dictionnaire d’Archéologie chrétienne et de Liturgie 1, 1, 356-372

Schweitzer, C. E. (1965): Acrostic, in: Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics, 4-5.

Thraede, K. (1960): Abecedarius (Nachtrag zum Reallexikon für Antike und Christentum), Jahrbuch für Antike und Christentum 3, 158.

Thraede, K. (1985): Abecedarius, Reallexikon für Antike und Christentum Suppl. 1/2, 11-13.

Vogt, E. (1965): Akrostichon, in: Lexikon der Alten Welt 1, 95-96.

Werner, J. (1964): Akrostichon, in: Der Kleine Pauly 1, 222-223.

Werner, J. (1986): Akrostichon, in: Wörterbuch der Literaturwissenschaft, 18.

 

 

2. Books and Papers

 

Adler, J. / Ernst, U. (1987): Text als Figur. Visuelle Poesie von der Antike bis zur Moderne. Acta humaniora. Ausstellungskatalog der Herzog August Bibliothek Nr. 56 (1987/88), Wolfenbüttel.

Agosti, G. (1997): P. Oxy. 3537r: Etopea Acrostica su Esiodo, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 119, 1-5.

Albrecht, M. von (1994): Geschichte der römischen Literatur von Andronicus bis Boethius, 2. verb. und erw. Aufl. München.

Barbieri, G. (1975): Una nuova epigrafe d’Ostia e ricerche sugli acrostici, Quarta Miscellanea Greca e Romana, Studi pubbl. dall’Istituto Italiano per la Storia Antica 23, 391-403.

Barbieri, G. (1977): Ancora sugli acrostici, Quinta Miscellanea Greca e Romana, Studi pubbl. dall’Istituto Italiano per la Storia Antica 26, 339-342.

Bielsa i Mialet, P. (2000): Manili: notícia de més acròstics, Faventia 22, 141-143.

Bielsa i Mialet, P. (2000): Manili : un nou acròstic, Faventia 22, 135-139.

Boll, F. (1910): Akrostichische Inschrift aus Sinope, Archiv für Religionswissenschaft 13, 475-478.

Brandis, V. (2002): Zwei Dichter aus Kyrene. Maximus als Imitator des Kallimachos, Philologus 146, 172-178.

Brown, E. L. (1963): Numeri Vergiliani. Studies in the Eclogues and Georgics, Coll. Latomus 63, Bruxelles.

Browne, G. M. (1983): AREPOTENET = HARPOKRATES, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 52, 60.

Brugnoli, G.  / Scarcia, R. (1987): Numerologia, in: Enciclopedia Virgiliana 3, Roma, 788-793.

Brunner, Th. F. (1993): P. Amst. I 24: a Romanus Melodus Papyrus, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 96, 185-189.

Bücheler, F. (1880): Coniectanea de Silio, Rheinisches Museum 35, 390-407.

Buchheit, V. (1962): Studien zum Corpus Priapeorum, München.

Burstein, S. M. (1998): Paccius Maximus : a Greek Poet in Nubia or a Nubian Poet?, Cahiers de recherches de l'Institut de Papyrologie et d'Égyptologie de Lille III 17, 47-51.

Cameron, A. (1992): Filocalus and Melania, Classical Philology 87, 140-144.

Cameron, A. (1995): Ancient Anagrams, American Journal of Philology 116, 477-484.

Carlini, A. / Bandini, M. (1991): P. Bodmer XLVII: un acrostico alfabetico tra Susanna-Daniele e Tucidide, Museum Helveticum 48, 158-168.

Carrez-Maratray, J.-Y. (1993): Une énigme du sphinx: L Metr. 130, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 95, 149-152.

Castellani, L. (1922): L’acrostico nella letteratura latina pagana e cristiana medioevale, Venedig.

Chieml, G. (1930): Untersuchungen zu Publilius Optatianus Porfyrius, Diss. München.

Clauss, J. J. (1997): An Acrostic in Vergil (Eclogues I 5-8): the Chance that Mimics Choice?, Aevum 10, 267-287.

Clère, J. J. (1938): Acrostichs and Mots croisés des anciens Égyptiens, Chronique d’Égypte 13, 35-58.

Counillon, P. (1981): Un autre acrostiche dans la Périégèse de Denys, Revue des Études Grecques 94, 514-522.

Courtney, E. (1990): Greek and Latin Acrostichs, Philologus 134, 3-13.

Courtney, E. (1993): The Fragmentary Latin Poets, Oxford.

Cusset, C. (1995): Exercices rhétoriques d’Aratos autour du terme êchê, Revue de Philologie 69, 245-248.

Damschen, G. (a. submitted for publication): Das lateinische Akrostichon. Neue Funde bei Ovid sowie Vergil, Grattius, Manilius und Silius Italicus (28 pp.).

Damschen, G. (b. submitted for publication): Deus deorum. Ein Akrostichon in Ovids Metamorphosen (1, 29-32)?.

Damschen, G. (c. submitted for publication): Idaeos Cato. Zu einem Akrostichon bei Seneca (AL 394 S. B.).

Datema, C. (1987): The Acrostic Homily of Ps. Gregory of Nyssa on the Annunciation: Sources and Structure, Orientalia Christiana Periodica 53, 41-58.

Dettmer, H. (1988): A Poetic Signature in Propertius 1.22.2?, Liverpool Classical Monthly 13, 55-56.

Diels, H. (1890): Sibyllinische Blätter, Berlin.

Dieterich, A. (1901): Abc-Denkmäler, Rheinisches Museum 56, 77-105.

Dihle, A. (1989): Die griechische und lateinische Literatur der Kaiserzeit. Von Augustus bis Justinian, München.

Dingel, J. (1985): Über ein Akrostichon und ein Telestichon in der Anthologia Latina (394 u. 109 S. B.), Wiener Studien N. F. 19 (98), 173-178.

Doblhofer, E. (1990): Rez. Koster: Ille ego qui. Dichter zwischen Wort und Macht, Anzeiger der Österreichischen Akademie der Wissenschaften in Wien 43, 24-27.

Doignon, J. (1976): Tobie et le poisson dans la littérature et l’iconographie occidentales, III-V siècles. Du symbolisme funéraire à une exégèse christique, Revue de l’Histoire des Religions 190, 113-126.

Domenicucci, P. (1996): Astra Caesarum. Astronomia, astrologia e catasterismo da Cesare a Domiziano, Pisa.

Donderer, M. (1995): Merkwürdigkeiten im Umgang mit griechischer und lateinischer Schrift in der Antike. Mit Tafeln I-VIII, Gymnasium 102, 97-122.

Dornseiff, F. (1925): Das Alphabet in Mystik und Magie, 2. Aufl. Leipzig/Berlin.

Ernst, U. (1991): Carmen figuratum. Geschichte des Figurengedichts von den antiken Ursprüngen bis zum Ausgang des Mittelalters, Köln.

Eshel, H. / Strugnell, J. (2000): Alphabetical Acrostics in Pre-Tannaitic Hebrew, CBQ 62, 441-458.

Evans-Grubbs, J. / Courtney, E. (1987): An Identification in the Latin Anthology, Classical Philology 82, 237-239.

Floyd, M. H. (1994): The Chimerical Acrostic of Nahum 2, 1-10, Journal of Biblical Literature 113, 421.

Fowler, D. P. (1983): An Acrostic in Vergil (Aeneid 7.601-4)?, Classical Quarterly 33, 298.

Franz, W. (1988): Kryptologie. Konstruktion und Entzifferung von Geheimschriften, Sitzungs-Berichte der Wissenschaftlichen Gesellschaft an der J. W. Goethe-Universität Frankfurt/M. 24, Nr. 5, Stuttgart.

Froesch, H. (1991): Arma virumque cano: Beobachtungen zu den Eingangswörtern der Aeneis, Anregung 37, 309-312.

Führer, R. (1977): Disticha iambica acrosticha abecedaria (PIFAO Inv. PSP 172; Pack2 1887a), Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 27, 68.

Führer, R. (1985): Noch ein Akrostichon in den Kyraniden, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 58, 270.

Gager, J. G. (ed.) (1992): Curse Tablets and Binding Spells from the Ancient World, Oxford.

Gardthausen, V. (1913): Griechische Palaeographie, Bd. II: Die Schrift, Unterschriften und Chronologie im Altertum und im Byzantinischen Mittelalter, 2. Aufl. Leipzig, 62-68.

Goold, G. P. (ed.) (1987): Catullus, German ed., München.

Gow, A. S. F. (ed.) (1952): Bucolici Graeci, Oxford.

Graver, M. (1993): Quaelibet Audendi: Fortunatus and the Acrostic, Transactions and Proceedings of the American Philological Association 123, 219-245.

Grégoire, H. (1937): Les Études Classiques 6, 346 ff.

Griffiths, J. G. (1971): Arepo in the Magic Sator Square, Classical Review 21, 6-8.

Grosdidier de Matons, J. (1971/2): Philologie grecque, classique et byzantine, Annuaire de l’École pratique des Hautes Études, ive section, 325-330.

Guarducci, M. (1978): Dal gioco letterale alla crittografia mistica, in: Aufstieg und Niedergang der römischen Welt II 16, 2, 1736-1773 (with illustrations).

Gzella, S. (1985): De Graecorum carminibus convivalibus quae scolia appellata sint, Meander 40, 247-256.

Harmon, A. M. (1927): Say it with Flowers, Classical Philology 22, 219-220.

Haslam, M. (1992): Hidden Signs: Aratus’ Diosemeiai: 46 ff., Vergil Georgics 1.424 ff., Harvard Studies in Classical Philology 94, 199-204.

Häusler, H. (1980): Das Denkmal als Garant des Nachruhms, München (106, note 212).

Hendry, M. (1994): A Martial Acronym in Ennius?, Liverpool Classical Monthly 19, 108-109.

Henner, J. (1993): Ein unbekannter Christushymnus mit alphabetischer Akrostichis, Wiener Studien 106, 61-67.

Hilberg, I. (1899): Ist die Ilias Latina von einem Italicus verfasst oder einem Italicus gewidmet?, Wiener Studien 21, 264-305.

Hilberg, I. (1900): Nachtrag zur Abhandlung ‚Ist die Ilias Latina von einem Italicus verfasst oder einem Italicus gewidmet?‘, Wiener Studien 22, 317-318.

Hofmann, H. (1978): Satorquadrat, in: Paulys Real-Encyclopädie der classischen Altertumswissenschaft Supplementband 15.

Horsfall, N. (1985): Rez. Schmid: Vergil-Probleme (Göppinger Akademische Beiträge, 120, 1983), Classical Review 35, 186.

Hunter, R. L. (1995): Written in the Stars: Poetry and Philosophy in the Phaenomena of Aratus, Arachnion 2, http://www.cisi.unito.it/arachne/num2/hunter.html.

Jacob, C. (1991): ΘεὸϚ Ἑρμῆς ἐϖὶ Ἁδριανοῦ<*QEO\S *(ERMH=S )EPI\ *(ADRIANOU=>: La mise en scène du pouvoir impérial dans la Description de la terre habitée de Denys d’Alexandrie, Cahiers du Centre G. Glotz 2, 43-53.

Jacobson, H. (1976): A Note on the Greek Apocalypse of Baruch, Journal for the Study of Judaism 7, 201-203.

Jacques, J.-M. (1960): Sur un acrostiche d’Aratos (Phén. 783-787), Revue des Études Anciennes 62, 48-61.

Janssens, L. (1981): Deux complexes d’acrostiches délateurs d’ Ibis, alias C. Ateius Capito. Le mysticisme du culte d’Abrasax, Revue de Philologie 55, 57-71.

Johnston, P. (1980): The Storm in Aeneid VII, Vergilius 26, 23-30.

Kilpatrick, R. S. (1992): The Ilias Latina Acrostic: a Milder Remedy, Latomus 51, 857-859.

Kluge, E. (ed.) (1926): P. Optatiani Porfyrii Carmina, Leipzig.

Koster, S. (1988): Kryptogramme? – Arcana verba notata manu!, in: id., Ille Ego Qui. Dichter zwischen Wort und Macht, Erlangen, 97-115.

Kranz, W. (1961): Sphragis. Ichform und Namensiegel als Eingangs- und Schlußmotiv antiker Dichtung, Rheinisches Museum 104, 3-46 (also in: Kranz, W.: Kleine Schriften, ed. by E. Vogt, Heidelberg 1967, 27-78).

Krumbacher, K. (1904): Die Akrostichis in der griechischen Kirchenpoesie, München.

Kurfeß, A. (1918): Das Akrostichon Ἰησοῦς Χρειστὸς Θεοῦ Υἱὸς Σωτὴρ<*)IHSOU=S *XREISTO\S *QEOU= *U(IO\S *SWTH\R>, Sokrates 6, 99-105.

Kurfeß, A. (1936): Die Sibylle in Augustins Gottesstaat, Theologische Quartalsschrift 117, 532-542.

Kurfeß, A. (1936): Kaiser Konstantin und die Sibylle, Theologische Quartalsschrift 117, 11-26.

Lehrs, K. (1843): Zu Herodian und Apollonius, Rheinisches Museum 2, 340-355.

Leue, G. (1884): Zeit und heimath des periegeten Dionysios, Philologus 42, 175-178.

Leue, G. (1925): Noch einmal die Akrosticha in der Periegese des Dionysios, Hermes 60, 367-368.

Levene, D. S. (1998): Rez. Walter Schmid: Frühschriften Sallusts im Horizont des Gesamtwerks. Neustadt/Aisch: Ph. C.W. Schmidt 1993, Gnomon 70, 252-254.

Levitan, W. (1979): Plexed Artistry: Three Aratrean Acrostics, Glyph 5, 55-68.

Levitan, W. (1985): Dancing at the End of the Rope: Optatian Porphyry and the Field of Roman Verse, Transactions of the American Philological Association 115, 245-269.

Lindars, B. (1967): Is Psalm II an Acrostic Poem?, Vetus Testamentum 17, 60-67.

Livrea, E. (1994): Un poema inedito di Dorotheos: Ad Abramo, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 100, 175-187.

Lobel, E. (1928): Nicander’s Signature, Classical Quarterly 22, 114-115.

Lossau, M. (1987): Akrostichisches Ritardando. Lucan 3, 1-9, Wiener Studien 100, 133-135.

Marcus, R. (1947): Alphabetic Acrostics in the Hellenistic and Roman Periods, Journal of Near Eastern Studies 6, 109-115.

Martorelli, F. (1971): Nuove iscrizioni metriche di Roma, Rendiconti della Classe di Scienze morali, storiche e filologiche dell’Accad. dei Lincei 26, 719-734.

Meillier, C. (1989): Acrostiches numériques chez Théocrite, Revue des Études Grecques 102, 331-338.

Merkelbach, R. (1969): Zur Vision des Maximus, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 4, 200.

Minkoff, H. (1997): As Simple as ABC: What Acrostics in the Bible Demonstrate, BiblR 13, 27.

Minos, J. (1901): Ein neuentdecktes Geheimschriftsystem der Alten. Mit Proben aus Nikander, Catull, Tibull, Properz, Ovid, Vergil, Horaz, Phaedrus, Val. Flaccus, Martial und andern und mit einem Nachwort über Akrostichisches bei den klassischen Dichtern der Griechen und Römer, Kommissionsverlag G. Fock: Leipzig, 64 pp. (= Simon 1901).

Morgan, G. (1993): Nullam, Vare … Chance or Choice in Odes 1.18?, Philologus 137, 142-145.

Peek, W. (1975): Das Akrostichon des Paccius, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 19, 135-138.

Poinsotte, J.-M. (1996): Commodien dit de Gaza, Revue des études latines 74, 270-281.

Poinsotte, J.-M. (1999): Un ‚Nero rediuiuus‘ chez un poète apocalyptique du IIIe siècle (Commodien), Neronia 5, 201-213.

Porter, D. H. (1970): Some Sources of Musicality in Ancient Poetry, The Classical Journal 65, 205-207.

Quecke, H. (1992): Eine koptische alphabetische Akrostichis, Orientalia 61, 1-9.

Rasi, P. (1898): Sugli Acrostici dell’ Ilias latina, Rivista di Filologia e d’Istruzione classica 26, 399-411.

Rebuffat, E. (1995): Acrostici nei Lithika pseudo-orfici, Eikasmos 6, 215-219.

Reeve, M. D. (1996/7): A Rejuvenated Snake, Acta Antiqua Academiae Scientiarum Hungaricae 37, 245-258.

Rieks, R. (1985): Rez. Schmid: Vergil-Probleme, Gnomon 57, 508-512.

Ritti, T. (1989): Oracoli alfabetici a Hierapolis di Frigia, Miscellanea greca e romana 14, 245-286.

Ross, D. O. (1975): Backgrounds to Augustan Poetry : Gallus, Elegy, and Rome, Cambridge.

Sanders, G. (1979): L’au-delà et les acrostiches des Carmina Latina epigraphica, Roczniki humanistyczne 27, 57-74.

Sanders, G. (1989): Une visée massmédiatique d’Augustin. L’acrostiche épigraphique du diacre martyr Nabor, in: Bastiaensen, A. A. R. / Hilhorst, A. / Kneepkens, C. H. (Hrsg.): Fructus centesimus. Mélanges offerts à Gerard J. M. Bartelink à l’occasion de son soixante-cinquième anniversaire, Dordrecht, 297-313.

Sauer, G. (1968): Die ἀκροστιχίδες<)AKROSTIXI/DES> Psalm II und CX, Zeitschrift der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft 118, 259-264.

Scarcia, R. (1993) : L’isopsefo di Arato, in: Pretagostini, R. (ed.), Tradizione e innovazione nella cultura greca da Omero all’età ellenistica. Scritti in onore di B. Gentili, Rom, III, 971-980.

Schanz, M. von / Hosius, C. (1927): Geschichte der römischen Literatur 1, 4. neubearb. Aufl. München.

Schmid, W. (1974): Catullus. Ansichten und Durchblicke, Göppingen.

Schmid, W. (1983): Vergil-Probleme, Göppingen.

Schmid, W. (1993): Frühschriften Sallusts im Horizont des Gesamtwerkes, Neustadt/Aisch.

Schmidt, M. (1865): Akrostichisches, Rheinisches Museum 20, 456-457.

Schubert, C. (1999): Ein Zeugnis aus Neros Dichterkreis? Zu den Kryptogrammen der Ilias Latina, Würzburger Jahrbücher für die Altertumswissenschaft 23, 137-141.

Schubert, C. (2001): Wie Pindar zur Ilias Latina kam, Hermes 129, 386-393.

Seel, O. (1965): Buchstabenspiele und Kryptogramme, in: id., Weltdichtung Roms. Zwischen Hellas und Gegenwart, Berlin/Darmstadt, 452-462.

Simon, J. A. (1895): Zur Anordnung der Oden des Horaz, in: Festschrift der 43. Versammlung Deutscher Philologen und Schulmänner, dargeboten von den Höheren Lehranstalten Kölns, Bonn, 163-172.

Simon, J. A. (1899): Akrosticha bei den augustischen Dichtern. Exoterische Studien. Zweiter Teil, mit einem Anhang: Akrostichische und telestichische Texte aus der Zeit von Plautus bis auf Crestien von Troies und Wolfram von Eschenbach, Verlag der Kölner Verlagsanstalt und Druckerei: Köln und Leipzig, VIII and 240 pp.

Simon, J. A. (1901): Ein neuentdecktes Geheimschriftsystem der Alten. Mit Proben aus Nikander, Catull, Tibull, Properz, Ovid, Vergil, Horaz, Phaedrus, Val. Flaccus, Martial und andern und mit einem Nachwort über Akrostichisches bei den klassischen Dichtern der Griechen und Römer, Kommissionsverlag G. Fock: Leipzig, 64 pp. (= Minos 1901).

Simon, J. A. (1923): Horatius acrostichicus. Akrostichisches bei Horaz, Vergil, Ovid, Catull, Tibull, Properz, Plautus, Terenz, Lucrez, Homer, Hesiod, Sophocles und anderen, Köln, 8 pp.

Sommer, I. G. (1846): Biblische Abhandlungen, Bonn.

Soubiran, J. (1982): Un curieux effet métrique dans la Sulpiciae Conquestio, Vichiana 11, 295-304.

Stowasser, J. (1881): Zum argumentum ἀκρόστιχον<)AKRO/STIXON> der Captivi, Wiener Studien 3, 297-298.

Süß, W. (1923): Ueber antike Geheimschreibemethoden und ihr Nachleben, Philologus 78, 142-175.

Tazelaar, C. M. (1979): Het christelijk cryptogram van Pompeii, Hermeneus 51, 296-299.

Verdière, R. (1963): Gratti Cynegeticon libri I quae supersunt, vol. I, Texte et Traduction, Wetteren s. d. (sed 1963).

Verdière, R. (1971): Un amour secret d’ Ovide, L’Antiquité Classique 40, 623-648.

Verdière, R. (1983): Sur deux destinataires dans les Tristia d’Ovide, Latomus 42, 139-142.

Vogt, E. (1967): Das Akrostichon in der griechischen Literatur, Antike und Abendland 13, 80-95.

Waegeman, M. (1974): La structure primitive du traité De temperantia et virtute d’Hésychius le Sinaïte, deux centuries ou un acrostiche alphabétique, Byzantion 44, 467-478.

Wagner, G. (1993): Le décurion Paccius Maximus, champion de l’acrostiche, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 95, 147-148.

Wehrli, F. (1953): Die Schule des Aristoteles, H.7 (Herakleides Pontikos), Basel.

West, M. L. (1969): Near Eastern Material in Hellenistic and Roman Literature, Harvard Studies in Classical Philology 73, 113-134.

West, M. L. (1982): Magnus and Marcellinus: Unnoticed Acrostichs in the Cyranides, Classical Quarterly 32, 480-481.

Weyh, W. (1908): Die Akrostichis in der byzantinischen Kanonesdichtung, Byzantinische Zeitschrift 17, 1-69.

Wilamowitz-Moellendorff, U. von (1899): Die griechischen Technopägnien, Jahrbuch des Archäologischen Instituts des deutschen Reichs 14, 51 ff.

Wojaczek, G. (1969): Daphnis. Untersuchungen zur griechischen Bukolik, Meisenheim am Glan.

Wojaczek, G. (1993): Bukolische Weihegaben. Die Figurengedichte von Simias, Theokrit und Dosiadas, in: Motiv und Motivation, ed. by P. Neukam, München, 125-176.

Zarker, J. W. (1966): Acrostic Carmina Latina Epigraphica, Orpheus 13, 138-151.

 

 

© 2003- Gregor Damschen

Last change: 23 January 2003

 

Contact:

Gregor Damschen, M.A.

Department of Philosophy

Martin-Luther-Universitaet Halle-Wittenberg

Schleiermacherstr. 1

06114 Halle (Saale)

Germany

 

My CV is online here.

Please send corrections and additions to email.